Zarah i Ängelholm

Som jag har visat er innan från Jan Grönkvists blogg om bl.a Zarah http://zarahleander.blogg.se/ , så har där ju stått följande:  

Visst var Zarah Leander i Ängelholm efter kriget!
Det kan Knut Nilsson, 77 i dag, bekräfta.
 - Jag var brevbärare i Havsbaden åren 1948-49, och där på Klittervägen hade Zarahs väninna Ebba Schyberg en stor sommarstuga.
 - Jag var till och med inbjuden en gång att dricka kaffe, eller var det choklad, med Zarah Leander! Hon kom alltid själv och tog emot posten.
Även Hubert Johansson, f 1943, bekräftar att Zarah var i stan runt 1948, bodde i den så kallade Villan mitt i stan och att det var en massa fester i huset.
 - Zarah hade en stor lurvig hund. En gång stack den och när vi smågrabbar fick tag i den fick vi godis av Zarahs chaufför.
Hunden kallades Dolla eller Dollar.
I Villan, som numera är riven, spelade bland andra Stellan Olsson in sin serie Julia och nattpappan för barn-tv.

Bevisen fortsätter att strömma in. Här är några:
+ Marta Stefansson hade Zarah Leander vid grannbordet då hon var ute och åt i Ängelholm på våren 1949.
+ Inga Sibelius var på bröllop efter krigsslutet i stan, och då var Zarah Leander på plats.
+ Zarah gav konsert i Ängelholm 1950 eller 1951, i Idrottshallen.
+ Förmodligen var det hennes goda vän, lottachefen Ebba Schyberg, som hade lockat hit henne, rapporterar Rolf Weiman.
I reportaget efter konserten stod det i Engelholms Tidning:
"Glansfull Leanderkonsert i Ängelholm Tusenhövdad publik, perfekt lottaregi".


( bilden är tagen omkring den tiden då hon även tillbringat en tid av sitt liv i Ängelhom. 1948-49. )


Och idag så fick jag höra att en som vi känner, som jobbar inom äldreomsorgen har varit hemtjänst hos denna Ebba Schyberg som lockat Zarah till Ängelholm.
En väldigt rik kvinna, och elegant!
Man kunde beskriva hennes liv och hem som oerhört påkostat men samtidigt smutsigt, hon var tydligen inte så noga med hygienen men ändå var hon noga med utseendet! så antagligen struntade hon bara i duschen då och då hehe.
Och när hon blev sängliggande, så ville hon ändå ha på sig sin pälsmössa och läppserat!
Och det ända hon ältade om och om igen, och som var hennes stora samtalsämne, det var Zarah Leander.

Jag måste säga att Zarah kommer mig närmare och närmare ju längre tid det går! Det är en fantsktisk känsla.
Nästan som att hon försöker nå mig!

/




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0