Zarah var i Ängelholm



Visst var Zarah Leander i Ängelholm efter kriget!
Det kan Knut Nilsson, 77 i dag, bekräfta.
 - Jag var brevbärare i Havsbaden åren 1948-49, och där på Klittervägen hade Zarahs väninna Ebba Schyberg en stor sommarstuga.
 - Jag var till och med inbjuden en gång att dricka kaffe, eller var det choklad, med Zarah Leander! Hon kom alltid själv och tog emot posten.
Även Hubert Johansson, f 1943, bekräftar att Zarah var i stan runt 1948, bodde i den så kallade Villan mitt i stan och att det var en massa fester i huset.
 - Zarah hade en stor lurvig hund. En gång stack den och när vi smågrabbar fick tag i den fick vi godis av Zarahs chaufför.
Hunden kallades Dolla eller Dollar.
I Villan, som numera är riven, spelade bland andra Stellan Olsson in sin serie Julia och nattpappan för barn-tv.

Bevisen fortsätter att strömma in. Här är några:
+ Marta Stefansson hade Zarah Leander vid grannbordet då hon var ute och åt i Ängelholm på våren 1949.
+ Inga Sibelius var på bröllop efter krigsslutet i stan, och då var Zarah Leander på plats.
+ Zarah gav konsert i Ängelholm 1950 eller 1951, i Idrottshallen.
+ Förmodligen var det hennes goda vän, lottachefen Ebba Schyberg, som hade lockat hit henne, rapporterar Rolf Weiman.
I reportaget efter konserten stod det i Engelholms Tidning:
"Glansfull Leanderkonsert i Ängelholm Tusenhövdad publik, perfekt lottaregi".

KÄLLA: KvP
och sen har jag hittat det på Jan grönkvist blogg http://zarahleander.blogg.se/

Rätt fräckt att jag och min största idol kanske har gått på samma gator! :D

/


Kommentarer
Postat av: janne

Tror att Zarah gillade Skåne eftersom hon hyllades så enormt efter sitt första framträdande efter scenförbudet. Har funderat om dåtidens radio och TV har sparat något från hennes comeback i Skåneland. Skulle varit så häftigt att återuppleva lite av detta!

2011-03-02 @ 20:52:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0