Citat av Zarah

Här kommer några citat som Zarah har myntat i sitt liv! :)



"Jag består av 33% diva, 33% orgel, 33% värmländska - och 1% galenskap!"


"Jag är bäst av alla - som Zarah Leander. Ingen klarar det jobbet bättre, det kan ni ta gift på!"



"Säg mig, herr rikskansler, har ni aldrig försökt göra något åt ert hår?"

Zarah Leander till Adolf Hitler



"När jag först upptäckte att jag var dödförklarad som artist blev jag förlamad. Jag satt på mitt slott och lät spindelväven växa ur mörka hörn. Jag gick omkring i morgonrock och tofflor om jag alls gick ur sängen. Jag gled sakta ned i viljelöshet. Men man kan inte komma djupare än till botten av sin svarta förtvivlan. Sedan återstår det bara två möjligheter: att stanna kvar där nere i förgrämd tystnad och askgrå glömska - eller att börja klättra uppåt igen."

om att vara utfrusen av artisteliten i Sverige


"Jag gjorde tio filmer i Tyskland, sjöng in ett stort antal grammofonskivor för det delvis tyskägda Odeon, medverkade i ett fåtal radioprogram. Måste jag ha varit nazist för den sakens skull? Men det hjälper ju inte vad jag säger. Hur skall jag kunna bevisa att jag inte är nazist? Hur gör man sådant?"

om nazistanklagelserna


"Det duger inte att sitta och DEPPA. När jag är ledsen säger jag så HÄR till mig själv: 'Nej nu JÄVLAR ska jag VISA LIVET!!'"


"Jag vet att jag fortfarande är attraktiv. Att se mig är det inte mycket bevänt med längre, men att höra mig! Ingen människa har sagt att Maurice Chevalier har blivit så gammal att han inte borde uppträda längre. Det är bara vi kvinnor som blir för gamla. Vi blir inte alls för gamla! Vi har en större själ än männen! Vad skulle jag ta mig till på Lönö? Där är det så skitförnämt att jag stupar. Till och med mina gäster kryper på knäna av beundran."



"Varför skulle jag inte stå på scenen och sjunga bara för att man säljer grillugnar, strykjärn, reumatikertäcken och bröd och vin omkring mig? Varför skulle jag inte uppträda på en så kallad 'kaffelunk' lika väl som på ett Folkets Hus i närheten av Strassburg? Naturligtvis kommer folk att fråga mig: 'Är detta nödvändigt för Zarah Leander?'. Men då kan jag bara säga: 'Jag behöver jublet för att leva. Jag behöver mina beundrares applåder. Oavsett om de bara är 21 stycken eller flera tusen..."


"Personligen är det mig likgiltigt om man kallar mig 50, 60 eller till och med 90 (år) som Sarah i Bibeln."


"Jag är så gammal att jag törs säga det: vilken liten skräntärna som helst klarar inte Berns salonger, det behövs en artist för den lokalen. Den är så väldig, det är ett sådant publikhav att kryssa i att man avslöjar sig direkt. Klarar du Berns, flicka lilla, då klarar du allt!"



"Var snäll att berätta för mig hur det kommer sig att man frågar en skådespelerska, varför hon fortsätter? Varför fortsätter en chefredaktör som är 53 år? Varför fortsätter en kirurg eller en rektor? Det är deras yrke. Helt enkelt därför att det är deras yrke. Och precis så är det med mig och med mitt yrke."


"Jag kan inte sitta hemma och rulla tummarna. Jag behöver scenen, jag behöver strålkastarna och jag behöver applåderna. Det är mitt liv. Alla stora skådespelare - och ursäkta om jag inbegriper mig själv, men det gör jag - alla stora skådespelare och skådespelerskor har inte slutat av sig själva. De spelade tills de ramlade av scenen. Det ska jag också göra. Jag kan inte göra på något annat sätt."


"Hittills har ingen människa skrivit att jag är dålig på scen. Nej, inte det! Och så länge publiken fortfarande vill höra mig, så kommer jag att sjunga. Att sjunga är mitt liv. Jag rättar mig inte efter några journalister. Jag dricker vad jag vill. Jag röker så mycket jag vill. Jag lever som jag vill. Och därmed basta!"


/


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0