Opera och klassisk musik! Underskattad!

Har kommit in i en svaka igen då jag lyssnar på Opera! Det där kommer och går alltså! ibland kan jag bara tycka det är för mycket och ibland kan jag älska det! Det har sån kraft i sig, man måste vara på ett visst humör för opera. Det finns liksom allt mellan glädje, sorg och hämndlysthet på nått sett! Och bara att ha den gåvan att kunna använda sin röst på det sättet tycker jag är fantastiskt. En operasångare/sångerska kan liksom inte gå ut och ta en öl om de skulle känna för det, nä utan för dem är det stenhård träning både fysiskt och psykiskt...och sen ska vi ju inte snacka om hur många dunkar vatten de måste hälla i sig inför ett uppträdande!!

Nä jag vet att många hatar opera, men jag tror inte många har gett den en chans heller...man kan faktistkt lyssna på en låt även om man inte förtstår texten, det är bara att bilda sig en engen uppfattning då och drömma sig bort i den! Nästan som meditation faktistk, åtminstone för min del! Det gäller det samma med klassisk musik. Ett klassiskt musikstycke kan nämligen vara som en hel film som spelar upp sig i huvudet, den har nämligen allt!
Action scener, romantiska scener, tragiska scener, roliga scener ja you name it! Tycker fler borde prova det någon gång faktiskt!

Jag har några favoriter här:

Dessutom så ser inte alla opersångerskor så hemska ut kan jag tala om ^^ haha kan ju alltid vara ett plus! ;)

 







Detta är en av mina största favoriter! Den är ocksp med i filmen Fanny & Alexander om någon skulle känna igen den.





Också denna vackra låt med Jussi Björling! Tycker nästan den är en finare hyllning till Sverige än våran egen nationalsång!....för min del kan vi gärna byta till denna ;)


Underbara Maria Callas! En underbar historia finns runt denna kvinna för de som vill läsa om det! Såg själv en dokumentär för ett tag sen där man fick följa hennes liv, där hon var gift med oljekungar och levde lyxliv, och hur hennes grav blev plundrad, men att man efter några år hittade urnan, dock ovetande om det fortfarande var henend aska! Den askan som troligen är hon ligger iallafall utspridd i havet nu, så som hon önskade!


Nu orkar jag inte lägga upp fler klipp här, men ni har ju fått lite tips om namn och musik sorter! Hoppas någon kan finna det intressant iallfall! Och kom ihåg att ge det en chans! :) Det kan väcka många gömda känslor, jag lovar!

Ha en Wunderbar dag Everyhopa!
/ Tim Lindström

Kommentarer
Postat av: Anonym

time to say goodbye e en av de bästa operasångerna enligt mig fast det e kanske inte helt opera heller

2010-12-22 @ 14:38:17
Postat av: Tim

Ja den är kanske inte direkt någon känd operasång men den kan nog bli oerhört fin i opera! Det tvivlar jag inte på! :D

/ Tim Lindström

2010-12-22 @ 14:40:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0